FBhidden

Filmproduktion til MedTech industrien

Lykke Schultz
Lykke Schultz
Projektkoordinator - Partner

MedTech industrien har en kæmpe berøringsflade og en meget kompleks kommunikationssammensætning.

MedTech industrien kommunikerer til et væld af målgrupper på tværs af alle kanaler. Fra hr. og fru. Danmark der enten er slutbrugere af produkterne, eller potentielle medarbejdere i pakkeri, økonomi eller produktudvikling – til leverandører, samarbejdspartnere, politikkere, forhandlere, sygehusvæsnet eller ”you-name-it”.

Dette stiller store krav til kommunikationsafdelingerne og deres samarbejdspartnere i forhold til formidlingsform, kanalvalg, sprogbrug og meget andet.

Som filmproducent, går vi altid i en grundig dialog, når vi producerer film i samarbejde med virksomheder indenfor MedTech industrien.

Målgruppen

Vi stiller helt skarpt på hvad formålet og målet er med filmen, længe inden vi tænder kameraet. Her tager vi afsæt i hvem modtageren, altså målgruppen er for filmen.

Når vi laver instruktionsfilm til slutbrugeren, taler vi et letforståeligt og tydeligt sprog, og bruger godt med illustrationer og visualiseringer.

Når vi rekrutterer medarbejder til produktudvikling, husker vi stadig på, at vi taler til mennesker – fra mennesker, men har også meget andet for øje: Hvilket uddannelsesniveau er seeren på? Hvad er deres triggere til et eventuelt jobskifte? Hvad brænder de for i deres hverdag – både fagligt og menneskeligt? Og meget, meget mere.

I faglige film om produktfordele til brug i forhandlerled eller rettet mod sundhedssektoren, lægger vi fokus på ”whats-in-it-for-me” set med modtagerens øjne. Det kan for eksempel være kroner og ører på bundlinjen, kortere behandlingstid eller lettere arbejdsgange for det personale der skal anvende produkterne.

Film type og genre

Når MedTech industrien anvender film i kommunikation og markedsføring, er det ikke blot seeren der skal være for øje. Det er naturligvis også formålet med filmen.

Formålet har nemlig tit stor indflydelse på hvilken type film vi skal arbejde med. Er formålet at instruere i brugen af et produkt, altså en instruktionsfilm, kan typen enten være rigtig film, eller animationsfilm. En rekrutteringsfilm der skal inspirere de rigtige til at søge en given stilling, vil jeg næsten altid anbefale at producere som ”rigtig film” da det giver genkendelse og identifikation ved målgruppen.

Produktfilm kan være animerede illustrationer eller motiongrafics der viser produktfordele, egenskaber og udbytte, eller det kan være optagelser af selve produkterne.

Testimonials med rigtige mennesker kan både brande virksomheden i forhold til potentielle ansættelser, eller virksomhedens produkter overfor forhandlere og forbrugere.

Medievalg

Da MedTech industrien opererer med mange forskellige målgrupper, er det også en god ide at tænke i de mange forskellige medier, som disse målgrupper er på.

Hjemmesiden

Hjemmesiden er et oplagt valg til profil-, branding- og produktfilm.

LinkedIn

LinkedIn skal tænkes ind, når der kommunikeres i produktfordele til forhandlere eller influenser. Samtidig kan LinkedIn være et stærkt medie i forhold til rekruttering. Se mere om film specifikt til linkedIn.

Facebook

Facebook er god til medarbejderbranding og produktreklamer, samt diverse former for testimonials. Se mere om film til Facebook.

Youtube

Youtube er ideel til at samle det hele, men også køre reklamer på. Mange mennesker bruger som bekendt youtube til at søge information – f.eks om hvordan forskellige sundhedsudfordringer håndteres. Derfor kan forskellige former for branding, produktfilm og testimonials. Desuden har YouTube den fordel at undertekstede film indekseres. Dvs. at har du uploadet en undertekstfil med din film, kan alt der siges i filmen, søges frem via google. Se mere om optimering af dine film på YouTube og se mere om hvordan du laver undertekster.

Kort sagt er video et super effektivt værktøj, når medTec industrien skal kommunikere forskellige budskaber ud til forskellige målgrupper på tværs af platforme.

Kontakt mig gerne for en uforpligtende snak om hvordan jeg kan hjælpe dig i gang – Også hvis du arbejder indenfor en helt anden branche.

Lykke Schultz/ISOfilm

Se lidt eksempler på videoproduktioner vi har lavet i samarbejde med MedTec industrien herunder.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Gode tips og tricks fra os fra ISOfilm, eller fra spændende
gæste bloggere med stort “know-how” indenfor markedsføring med video

  • Video i din markedsføring

    Få ti tips til hvordan du bedst bruger video i din markedsføring

  • Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mail markedsføring fra ISOfilm
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.