Facebook er og bliver en super stærk platform til din videomarkedsføring. Faktisk var der DAGLIGT hele 1,9 milliarder aktive brugere på Facebook i 2022, hvilket giver dig mulighed for en helt vild rækkevidde. (reference)
Ud over at der er virkelig mange brugere på Facebook, ligger platformens styrke også i, hvor meget den ved om sine brugere.
Vi har køn, alder, interesser, familieforhold, arbejdssituation, uddannelsesniveau og meget, meget mere.
Derfor er Facebook helt oplagt, når du har en skarpt produceret film, tiltænkt en specifik målgruppe – for du kan målrette opsætningen så du rammer lige dem du vil, hvor du vil, og hvornår du vil.
Dog er det ikke Facebook du skal kigge mod, hvis din målgruppe er født efter 1990. Her er det andre platforme – f.eks Youtube, instagram, TikTok og SnapChat der gælder, men det er en helt anden snak…
Facebook styrker:
- Stærk målretning
- Seeren har ”tid” når de rammes
- Let til handling med aktive links til køb
- Stor og bred rækkevidde
- Fornuftig økonomi i annoncering
Facebook svagheder:
- Man kan ramme galt med sin målretning
- Dyr annoncering – Hvis du opsætter eller rammer forkert
- Brugerne vil underholdes og ikke presses til køb
- Stor konkurrence på annoncer – seeren bliver overeksponeret
Når du producerer film til Facebook, er det vigtigt at du har din målgruppe for øje. Du skal ikke blot tænke på hvem de er, men også hvorfor de er på Facebook, lige på det tidspunkt hvor de eksponeres for din film.
Længde
En film på Facebook kan være lige så lang som du har godt indhold til. Men tænker du at lave et krydsopslag, altså også slå filmen op på Instagram (der kan styres fra samme backend), så er det vigtigt at filmen ikke er længere end 60 sek. Har du ydermere planer om at filmen skal på story, så snakker vi 15 sek. Tænk eventuelt i at lave flere versioner af din film, hvilket også vil give dig størst muligt output ud af din produktion. En film på 60 sekunder, kan eventuelt blive til 2-3 forskellige 15 sekunders opslag også.
Opbygning
I forhold til opbygningen af din film til Facebook, er AIDA et godt udgangspunkt, uanset om du målretter din film til organisk eksponering eller sponsoreret eksponering.
A:
Du skal starte med at fange seerens opmærksomhed! Hvad interesserer de sig for, lige i det øjeblik de er på Facebook? Min personlige erfaring (og 100-vis af undersøgelser siger MENNESKER) Seeren er simpelthen på Facebook for at se andre mennesker og få lidt ”social kontakt”. Derfor et det godt at starte din film med mennesker! Der er også lavet undersøgelser der viser, at fra vi er helt spæde, så søger vores blik to vandrette pletter, frem for to lodrette. Det er simpelthen fordi vi er genetisk kodet til at kigge efter mors øjne. Denne tendens fortsætter, så når du starter din film på Facebook, kan øjne være et rigtig godt udgangspunkt.
Ydermere er vi meget opmærksomme på bevægelser – Det kunne jo være en sabeltiger der lurede i busken…. Så et billede i bevægelse, og bevægelse i billedet (ikke det samme) er også et stærkt anslag i din Facebook film.
Og så skal du tænke på, at du har i omegnen af 3 sekunder. Jeps, hele 3 sekunder til at fange seerens opmærksomhed, inden de er videre til folk der slår sig og nuttede katte ( Eller nuttede katte der slår folk)
I:
Nu du har fanget seerens opmærksomhed, så skal du have fanget interessen. Det er her du skal vise hvad det er du gerne vil ”sælge”. Hvis det er en stilling som elektriker, kan du vise nogle af arbejdsopgaverne, samarbejdet med kunden, udregninger, værktøj, håndværk og meget mere. Her skal du også tænke i, hvilken type du ønsker at tiltrække. Vil du have en medarbejder der er super til kunderne, er det disse situationer du skal vise, og ønsker du en medarbejder der er stærk håndværksmæssigt, skal du vise dette.
D:
Som udgangspunkt køber, vi mennesker, det vi føler er rigtigt. Det kan være det er prisen vi føler for. Det kan være den gode service. Det kan være en god reference, eller noget helt andet. Men kort sagt er det følelsen vi handler på, frem for fornuften – hvordan vurderer man pris og kvalitet, eller potentielle karrieremuligheder i en ny stilling?
Derfor er det vigtigt, at når vi har vist hvad det er vi vil ”sælge”, at vi så fortæller seeren hvorfor han eller hun skal købe ind på vores budskab. Her skal vi have gang i alle de psykologiske triggere vi kender, og slå på tillid, kvalitet, troværdighed, socialt bevis, pris eller hvad vi nu ved der virkelig fyrer op under vores målgruppe.
A:
Til sidst skal vi gøre det nemt for seeren at udføre den handling vi ønsker. Vi skal fortælle dem at de skal købe nu, og tilmelde sig via et klik nedenfor. CTA =Call to Action.
Format
Når du har styr på ovenstående drejebog og skal optage filmen, så husk at tænke i den rigtige beskæring/format. Dvs. lav filmen kvadratisk 1:1, så der er plads til både video og tekst på skærmen af seerens mobil (Hvor de oftest ser facebook film) – det kan være en god idé, at have dette format i tankerne under optagelsen af din film, så det kan være svært at få to personer ved siden af hinanden, til at passe ind i et kvadratisk format.
Undertekster
Dernæst er undertekster meget vigtige, hvis der siges noget i filmen – uanset om det er en person der udtaler sig, eller om der er voiceover/speak på. Faktisk ser hele 80% film på Facebook uden lyd. Her er en guide til hvordan du selv kan lave disse undertekster. https://www.isofilm.dk/seo/undertekster-til-facebook-og-youtube/
Nu har du grundtrækkene til drejebog og opbygning af din næste film til facebook. Kontakt mig endelig, hvis du har spørgsmål, eller brug for hjælp.
nb. Vil du lære mere om at producere dine egne film til Facebook og andre sociale medier, så er vores videokursus måske noget for dig. Se mere om det her: