FBhidden

Fortæl om dine bæredygtighedsinitiativer med film.

Lykke Schultz
Lykke Schultz
Projektkoordinator - Partner

Vi har alle hørt om greenwashing, som er det helt store FY FY 👎 i dagens kommunikation.

Men da bæredygtige indsatser i mange tilfælde kan spores direkte på bundlinjen, i øget ordreindgang og lavere krejler og forhandlingstrang fra kunderne, er det vigtigt at vi kommunikerer det ud vi gør – og har intentioner om at gøre.

For år tilbage var grønne tiltag ”nice-to” og kunne give en konkurrencemæssig fordel. Efterhånden som forbrugere og virksomheder strammer skruen, bliver den grønne tankegang mere ”need-to”, og kan i flere tilfælde være det der gør om man overhovedet har mulighed for at få ordren.

Hvordan kan man kommunikere om bæredygtighed på video?

Det er vigtigt at du følger de samme retningslinjer og god markedsføringsskik, når du kommunikerer omkring bæredygtighed som i andre former for markedsføring. Du SKAL derfor kunne dokumentere de klima- og miljøudsagn du kommer med, og må ikke komme med vildledende eller oplysninger eller undladelser.

Men hvad hvis vi ikke er i mål med vores bæredygtighedsinitiativer?

Det er helt OK, at I ikke er i mål med alle jeres bæredygtighedsinitiativer. Generelt er rejsen mod en grønnere og mere bæredygtig virksomhed jo en organisk rejse, hvor der undervejs opdages nye muligheder – og desværre også udfordringer. Men det er en rejse, som I har mulighed for at ligge en strategi for, og denne strategi vil være super at kommunikere ud.

I skal selvfølgelig også kommunikere ud når I når jeres delmål, eller hvis I opdager nye mål I vil nå undervejs.

Hvordan gør vi så det med at kommunikere om vores bæredygtige initiativer – helt konkret?

Det vigtigste er at få lagt en plan. Få et overblik over hvor I er nu, og hvilke delmål I har undervejs. Læg så en strategi for hvordan og hvor (hvilke medier) I vil kommunikere de forskellige delmål. Tænk over mediets kultur og din målgruppe. Skal din kommunikation være fakta baseret med statistik og tal, eller have fokus på de samfundsmæssige blødere output? Få mere inspiration om hvordan du kan målrette og få din kommunikation til at leve på forskellige medier her.

Der er rigtig mange muligheder – og alle er lige rigtige, så længe du holder dig til sandheden, og ikke smører tykt på.

Det kan også være en rigtig god ide at tænke I, netop at kommunikere samme budskab ud på forskellige måder på forskellige platforme. Tænk også i psykologiske triggere og hvad der tænder og aktiverer din målgruppe.

Her er lidt inspiration til film på facebook.

Og her er lidt om film på LinkedIn.

Så….

Der er mange ting I skal have med i overvejelserne når i går i gang med at kommunikere jeres bæredygtige tiltag ud. Det vigtigste er (selvfølgelig) tiltagene i sig selv, men når så det er sagt, skal man også huske på at jeres kommunikation kan være med til at inspirere andre til at gøre de samme tiltag – Det er trods alt også nemmere at vi ikke alle skal opfinde den dybe tallerken.

For lidt sjov inspiration, til at det hele ikke behøver være så seriøst, så se med her fra 1/4-2021

Rigtig god fornøjelse med de grønne tiltag, og jeres kommunikation omkring dem.

Hvis du vil vide mere om strategisk kommun iaktion omkring bæredygtighed, og evt have hjælp til hele den brede og overordnede indsats, så kan jeg kun klart anbefale at kontakte Pihl & Øestergaard. De er de bare mega gode til – Så du undgår at få problemer og misforståelser.

Og tøv endelig ikke med at give mig et kald, hvis du vil have hjælp til at strukturere og producere videokommunikationen.

Bedste hilsner

Lykke/ISOfilm

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Gode tips og tricks fra os fra ISOfilm, eller fra spændende
gæste bloggere med stort “know-how” indenfor markedsføring med video

  • Video i din markedsføring

    Få ti tips til hvordan du bedst bruger video i din markedsføring

  • Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mail markedsføring fra ISOfilm
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.