FBhidden

Filmens struktur og opbygning

Lykke Schultz
Lykke Schultz
Projektkoordinator - Partner

Internettet flyder over med videoer. Den ene i samme stil som den anden, og beskæringer og klipning der ikke just er en Oscar værdig.

Men er det nu så mærkeligt?

De markedsføringsmodeller vi arbejder efter i dag, blev faktisk grundlagt tilbage i 60érne. Godt nok tænkt til plakater, radiospots og avisartikler, men stadig samme grundprincipper som bruges i dag.

Og det er faktisk ikke så mærkeligt – for de virker!

Jeg vil i dette blogindlæg give nogle tips til hvordan du opbygger din film, så den fanger din målgruppes opmærksomhed. Jeg vil komme ind på:

  • Hvorfor bruge film
  • Fokuser på din målgruppe
  • Fokuser på dit medie
  • Sæt rammerne og formen på din film

Læs med I det følgende, og følg links for yderligere inspiration og viden om et emne.

Hvorfor bruge film?

Inden du tænder kameraet er der mange tanker du skal gøre dig. Hvorfor overhovedet lave en film til at begynde med?

Hvad er dit formål med filmen? Ønsker du at oplyse om at du har tilbud på xxx, eller at I er en formidabel arbejdsplads, eller at der findes en super mulighed for efter-videreuddannelse. Formålet er ikke målbart, men skal hænge sammen med din films hovedbudskab.

Hvad er dit mål med filmen? altså hvor mange skal klikke ind på din hjemmeside, købe dit produkt, tilmelde sig holde osv. Som med alle mål skal det være konkret og målbart. Og ja, en stigning i hjemmesidebesøg eller et antal visninger på linkedIn er også målbar, selvom du ikke har sat et specifikt tal på.

Ikke alle er helt skarpe på formål og mål, og nogle mener endda at det er det samme – der er jeg dog ikke helt enig. Det er betydeligt lettere for os som produktionsselskab at producere en skarp film, når vi kender begge.

Hvad er seerens formål med filmen? Her vil det jo være ønskværdigt, at seerens formål er det samme som dit – det er desværre bare ikke altid sådan.

Lad mig komme med et eksempel:

Ved en instruktionsfilm se seeren filmen, for at spare tid, og bruge dit produkt bedst muligt. Du har lavet instruktionsfilmen for at undgå forkert brug af dine produkter, spare tid i support, samt undgå uretmæssige reklamationer og dermed utilfredse kunder.

Fokuser på din målgruppe:

Når jeg skal lave en videoproduktion, er det vigtigt for mig at have helt styr på målgruppen. Hvorfor vil de se filmen, og hvad skal filmen gøre for dem?

Vi bruger ofte DiSC profilen som et element når vi beskriver målgruppen, og her ved jeg hvilke psykologiske triggere tiltaler de forskellige typer.

Jeg ved derfor om vi skal slå på nyhedsværdi, troværdighed, faglighed, facts, first mover eller helt andre ting.

Jeg kan rigtig godt lide at tage afsæt i psykologiske triggere der tiltaler netop den målgruppe som vi ønsker at ramme. Psykologiske triggere er ord og begreber der resonerer særligt stærkt ved forskellige typer mennesker. Og de er derfor rigtig gode at tænker ind i din film. Tænk meget gerne ”Show it, don’t tell it” som er lidt en floskel, men når en spykologiske trigger f.eks er Eksklusivitet, så lad os vise noget lækkert og eksklusivt. Og når det handler om menneskelige relationer, så skal vi vise glade ansigter, samarbejde og nærvær.

Fokuser på dit medie:

Når du laver drejebogen til din videoproduktion er det meget vigtigt at du også har i tankerne, hvilket medie kampagnen er tiltænkt. Der er stor forskel på tonen på de forskellige medier – om du målretter kampagnen til LinkedIn eller Facebook, Biografen eller TV2….. Og hvis planen at den skal uploades på youtube, for at lede kunder til hjemmesiden, skal ordvalg og undertekster overvejes nøje. Se mere om film til Youtube her.

Det er vigtigt at tænke i hvorfor og hvordan din målgruppe benytter det pågældende medie. På Facebook f.eks har du 3 sekunder til at fange din seers opmærksomhed, hvorimod en film til din hjemmeside gerne må starte ”roligere” da seeren allerede har vist en form for interesse ved at gå ind på din hjemmeside. Se mere om film til Facebook her.

LinkedIn er meget fagligt, men stadig med stor fokus på menneskelige relationer. Se mere om film til LinkedIn her.

Så – For mig hænger dit valg af medie ekstremt tæt sammen med dit valg af målgruppe. Jeg vil mene at det er vigtigere at målrette filmen til det medie som din målgruppe nu er på, end at målrette filmen til en platform der passer til produktet.

Sæt rammerne og formen på din film

Som nævnt i starten, tager den opbygning vi oplever som mest effektiv udgangspunkt i 60’ernes markedsføringsmodeller.

AIDA er en af de mere kendte.

  • Attention starter med at fange din seers opmærksomhed.

  • Interest putter kød på den opmærksomhed vi har fået.

  • Desire taler til mavefornemmelsen – Hvor mange vigtige beslutninger i sidste ende tages

  • Action er den sidste og vigtige Call-To-Action, hvor vi gør det let for kunden, med en direkte opfordring til at købe, klikke, se mere eller hvad vi nu ønsker.


Da ikke alle film har til hensigt at skabe direkte salg, er der også andre modeller vi arbejder ud fra.

Når vi skaber content til forskellige kanaler opbygger vi ofte ud fra den Nyhedstrekanten:

Ideen er at seeren kan se starten af filmen, og herefter ved hvad det handler om. Er Emnet relevant, ser seeren videre, og får dermed til sidst det fulde emne og alle relevante informationer (De informationer afsenderen af filmen har ønsket at give)

Hey-You-See-So er et andet navn til kært barn, og som jeg ser det, lidt en blanding af AIDA og Nyhedstrekanten.

Til en kunde, der producerer mindre landbrugsmaskiner til kvæg, lavede vi en gang denne sjove visualisering af opbygningen på deres film:

Hovedet er hvor øjnene er, og hvor der skal noget lækkert i munden.

Kroppen er alt indholdet, hvor næringen og ”kødet” er.

Halen giver et svirp til sidst.


Om vi bruger den ene eller den anden, er efterhånden ikke noget jeg tænker så meget over. Her er jeg mere inde og lave opbygningen på erfaring og ud fra min mavefornemmelse og kendskab til budskab, målgruppe og medie.

Så:

  • Start med at gøre dig klar hvorfor du skal bruge film. Hvad vil du opnå og hvad er der i det for kunden.
  • Hvem er kunden i det hele taget. Hvordan er deres købsmønstre og deres beslutningsprocesser. Og hvordan rammer du dem lige i maven, så de får nemt ved at tage den rigtige købsbeslutning.
  • Hvilket medie er de på? Snakker vi små sjove videoer til Facebook, tungere content til hjemmesiden eller faglige finurligheder til LinkedIn?
  • Opbyg din film efter alle kunstens regler, med målgruppe og medie i tankerne – Så kommer du langt!

Sig endelig til hvis du har brug for hjælp eller sparing i processen.

Lykke Schultz planlægger og projektstyrer videoprojekterne ved ISOfilm

Med venlig hilsen/ Best regards

Lykke Schultz

+45 23 63 99 25

lykke@isofilm.dk

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Gode tips og tricks fra os fra ISOfilm, eller fra spændende
gæste bloggere med stort “know-how” indenfor markedsføring med video

  • Video i din markedsføring

    Få ti tips til hvordan du bedst bruger video i din markedsføring

  • Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mail markedsføring fra ISOfilm
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.