FBhidden

Produktfilm – How-to

Lykke Schultz
Lykke Schultz
Projektkoordinator - Partner

Når du vil producere en produktfilm, er det vigtigt at du forberede dig grundigt.

Først og fremmest skal du tænker over hvad det er du vil med din produktfilm.

Skal den inspirere kunder til at købe produktet, er du jo også lidt ovre i en reklame.

Hvis du vil vejlede kunden i hvordan de bruger produktet, snakker vi en form for instruktionsfilm.

Og vil du bare fortælle alle dit produkts fortræffeligheder på film…. Ja, så er det – ligesom med andre typer film – vigtigt at du tænker filmen ud fra din modtagers synspunkt: Hvorfor skal din seer se din film, og hvad skal han/hun – og ikke mindst du selv/dit firma – have ud af at produktfilmen bliver set?

Her har jeg lavet en tjekliste, der kan være super at løbe igennem, inden du eller vi tænder kameraet:

  1. Hvad er dit mål med videoen?
    1. Building brand awareness: At præsentere produktet og få det til at se super godt ud, og vise din virksomhed som nogen der kan sit kram.
    2. Skabe leeds og salg: Ramme og overbevise leeds om at de skal købe – gerne her og nu, for de kan ikke undvære dit produkt.
    3. Fremhæve specifikke features og udfordringer denne dims løser.
    4. Uddanne eksisterende kunder i nye muligheder. Dine kunde kender måske allerede produktet, men ved de at det også kan bruges til ……..
  1. Hvem er målgruppen?
    1. Har I en ”persona” eller hvad er den nærmeste beskrivelse af jeres drømmekunde (Alder, køn, uddannelse, stilling, DiSC profil, andet, Pain, Gain mv.)
  2. Medie: Hvilket medie er din produktfilm tænkt til? Skal den på Youtube, din hjemmeside, eller noget andet?
  3. Fokuser på Udbytte (EFU). (Egenskaber, fordele, udbytte) så du ikke blot viser den er rød, men fortæller at farven gør den mere synlig, og kunden forstår at man sparer tid ved hurtigt at kunne finde den ( eller noget….)
    1. Hvilket problem/udfordring løser vi
    2. Hvad undgår kunden
    3. Andre benefits
  4. Speaktekst: Tænk over hvilke budskaber vi skal formidle – tænk skarpt på hvad målgruppen/personaen har brug for at høre, for at handle på nedenstående CTA.
  5. Undertekst speakteksten som .srt, da dette gør at alt der siges om dit produkt også er søgbart i google – Se her hvordan.
  6. Hvad skal CTA være (Call to action – det vi vil have seeren til at gøre, tænke, føle efter filmen)
    1. Kontakt …..
    2. Gå ind på www
    3. Læs mere
    4. Køb
    5. Andet…..
  7. Skudliste: Lav en liste med de features vi skal filme – gerne med stillfotos med beskrivelse af hvilken funktion eller ”handling” vi skal fokusere på.
  8. Grafik og tekster: Tænk over om – og hvad vi skal fremhæve med grafik og evt. korte tekster

Når du har været igennem ovenstående 9 punkter, er du ret godt igang med forberedelserne – uanset om du selv, eller vi skal filme din produktfilm.

Læs mere om vores tilgang og tanker omkring produktion af produktfilm her.

Spørg endelig – vi hjælper altid gerne.

Bedste hilsner Lykke/ISOfilm

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Gode tips og tricks fra os fra ISOfilm, eller fra spændende
gæste bloggere med stort “know-how” indenfor markedsføring med video

  • Video i din markedsføring

    Få ti tips til hvordan du bedst bruger video i din markedsføring

  • Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mail markedsføring fra ISOfilm
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.