FBhidden

E-learning er det nye sort

Lykke Schultz
Lykke Schultz
Projektkoordinator - Partner

Nu hvor Video er blevet en elsket og integreret del af alt kommunikation, har flere og flere virksomheder også fået øjnene op for videoens kraft, som en del af deres e-learning og onboarding.

Ud over at sende klare budskaber og læring direkte til modtageren når modtageren har tid til det og brug for det, er E-learning også ofte en meget billigere løsning end at skulle sende medarbejdere på kurser og seminarer.
I sparer både medarbejdernes transporttid, transportomkostninger (bonus for miljøet) og det at underviseren skal gentage sig selv – hvilket vi jo nok må erkende at de ofte gør.

Også set i lyset af forskrækkelsen med Coronavirus i foråret 2020, kan der være meget fornuft i at digitalisere sit content og producere sin læring digitalt. Så medarbejdere kan tilgå det hjemmefra, og ikke samles i store grupper.

Nå, men hvordan gør man så det der med at producere E-learning?

Der er enormt mange tilgange til E-learning, og der er enormt mange forskellige medier og platforme der kan bruges.

Skab et læringsmål

Det første der er vigtigt at gøre sig klar, er hvad formålet med læringen er; altså, hvad skal modtageren lære og vide/mestre/kunne efterfølgende.
Det kan være en særlig god ide at definere et specifikt læringsmål for både det overordnede kursus, og de enkle moduler.
Ofte fungerer digital læring bedst, hvis det bides over i mindre bidder, med hvert sit fokus. F.eks hvis du laver en digital kokkeskole.

Det overordnede mål kunne være: Efter gennemførsel af dette kursus, vil du beherske 10 grundteknikker indenfor tilberedning af gourmetmad.
I kurset, ville hver af de 10 grundteknikker så have hver deres modul. Feks:

  • Blanchering: Efter gennemførsel af dette modul vil du kende baggrunden for, samt mestre blanchering
  • Sous vide: Efter gennemførsel af dette modul vil du kende baggrunden for, samt mestre Sous vide
  • Osv……..

Vi har produceret nogle procedure- og sikkerhedsfilm for et entreprenørfirma. Der arbejder vi med læringsmål på de enkelte moduler, der f.eks. lyder: Efter denne video, vil du være i stand til, på korrekt og sikker vis at håndtere hvis rendegraveren vælter.

Altså helt kort, hvad vil modtageren blive i stand til, og hvornår.

Opbygning af dine undervisningsfilm:

Når man arbejder med andre former for kommunikation, f.eks indenfor journalistik, arbejder man ofte med den journalistiske trekant.
Den anbefaler jeg også at man bruger som inspiration, når man arbejder med E-læring.

Øverst og først starter vi med at oplyse om læringsmålet.
Det kan stå med tekst inden filmen startes, eller det kan siges, eller stå som indledning i filmen.

Herefter kommer der en overordnet introduktion og baggrund til emnet.
Sous Vide stammer fra… fungerer ved… og du skal bruge…..

Så er det blevet tid til selve instruktionen med teknisk data: 
Opvarm vandet til…. Krydder kødet med …… og pak kødet i…..

Til sidst kommer der en afrunding og opsamling:
Dit kød skulle nu være…. Hvis du oplever…. Så arbejd med…… For mere information se……

Form på din E-learning

Hvilken form og teknik skal du så bruge til bedst muligt at formidle dit budskab? Ja, det er nærmest en videnskab i sig selv.

Skærmoptagelser
Meget E-learning handler om en konkret funktion eller brug af et program på en computer. Her fungerer det super godt med skærmoptagelser, hvor du via  Camtasia eller et andet program, optager alt der sker på din monitor.
Det letteste her er, hvis du også optager din egen stemme, mens du fortæller hvad der er vigtigt i den proces og de funktioner du har fat i.

Bryder du dig ikke om at høre din egen stemme, kan vi let, ud fra din skærmoptagelse nedskrive det du siger, nusse ordene til og få en professionel speaker til at indtale, hvilket vi efterfølgende nusser dine skærmoptagelser til efter. Så har vi også god mulighed for at lave undertekster i samme omgang, til alle de der ikke kan se filmen med lyd på, pga. kolleger eller andet.

Animeret powerpoint er et andet godt sted at starte, når du skal i gang med at digitalisere dit content.
Mange oplæg der holdes, tager udgangspunkt i powerpoints. Det er derfor meget let og tilgængeligt for os, at modtage din powerpoint, og sammen forfatte en speak til denne.
Speaken indtales af en professionel og denne lydoptagelse lægger vi grafikken fra din powerpoint op til, og animerer efterfølgende hvor det giver mening og bidrager til bedre forståelse af dit budskab.

Animationsfilm er også meget populært, til at illustrere visuelle budskaber.
Generelt for animation er at det gerne skal være forholdsvist kort, og stilen skal holdes så enkel, at der er 100% fokus på budskaberne. Se evt. mit blogindlæg og hvordan du laver et manuskript og en drejebog til en explainerfilm.

Det lækre ved animationsfilm er at der er uendeligt mange forskellige udtryksformer. Fra det enkle og minimalistiske ”motiongrafics” hvor ikoner og enkle illustrationer forklarer begreber og koncepter, til ”speeddrawing” der understreger en speak, og ”explainerfilm” der i mere karikeret tegnefilmsstil ofte uden speak, kan formidle budskaber på en enkel og begribelig måde. Og så er der alt derimellem…..

Rigtig film
Den største genre indenfor E-learning er dog nok alligevel rigtig film. Det kan bruges til at skabe illusionen af at man sidder i en klasse og kigger på læreren der underviser.
Rigtig film behøver dog ikke stå alene, når vi snakker E-learning. Det fungerer super godt i sammensætning med en af de ovenstående former. F.eks kan underviseren give en introduktion, hvor vi ser vedkommendes ansigt, hvilket skaber troværdighed og tillid. Herefter skiftes til skærmoptagelser når en funktion i et program skal illustreres, eller til PowerPoint med lidt animation ind over, når et slide fra underviserens materialer skal uddybes.
Når der skal laves en instruktionsfilm til f.eks. en kran, så kan det fungere super stærkt, at understrege handlinger og funktioner i filmen, med grafik på de rette steder. Det kan være mål, vægtbelastninger, tolerancer eller meget andet.

Det er altså vigtigt at kende til alle de forskellige former som E-learningen kan tage og understøttes med, for at opnå størst mulig effekt.

Hos ISOfilm er vi uddannede indenfor strategisk- og digital kommunikation, og vil derfor rigtig gerne hjælpe med at få sammensat det bedst mulige E-learning.

Vi har stor erfaring i at hjælpe firmaer med at producere content til deres E-learningplatforme. Se mere om forskellige typer undervisningsfilm her.

Der er også rigtig meget andet godt indhold online. F.eks her på Børsen

Kontakt mig i dag for at høre mere om de mange muligheder.

MVH Lykke Schultz
lykke@isofilm.dk
23639925

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Gode tips og tricks fra os fra ISOfilm, eller fra spændende
gæste bloggere med stort “know-how” indenfor markedsføring med video

  • Video i din markedsføring

    Få ti tips til hvordan du bedst bruger video i din markedsføring

  • Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mail markedsføring fra ISOfilm
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.