ru

YouTube som Medie mastodont.

25.02.2019

  
Kategori: Diverse


DR Medieforsknings, årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier for 2018 viser at danskere mellem 17 – 75 år daglige medie forbrug er på 7,16 timer. Forbruget er faldet med en halv time over de seneste år. Tendensen er dog klar. Vi danskere bliver mere og mere selektive når vi har tid til medier.

Behovet for at undgå kedsomhed, og ikke mindst pleje relationer, er helt afgørende for unges mediebrug.

Især de unge står for en stor del af mediebrugen i 2018. I deres søgen efter nære relationer, et godt grin og undvigelse fra kedsomhed, finder de hurtigt frem til deres fortrukne medie. Tendensen hos de unge, er et større forbrug af medier som:
  • YouTube
  • Netflix
  • Instagram
  • Snapchat
  • Messenger

Og dermed et skarp sving væk fra de traditionelle medier som tv og radio. Et socialt medie som bare stormer derud af, er YouTube.

I 2014 så danskere over 12 år ca. 12 min. YouTube i 2018 er dette tal steget til 23 min.

YouTubes grundlæggende styrkepositioner er mængden af indhold og dertil bredden af brugerbehov. Hvad gør YouTube så specielt er det enorme interessefællesskab der krydser tid, rum og kontinenter. Brugere interagerer med hinanden og kommenterer på videoer, og det at tilhøre et interessefællesskab er blandt de vigtigste årsager til, at brugerne selv uploader videoer.
At se anmeldelser af produkter, film og spil fra ligesindede, og ofte jævnaldrende, er især blandt unge en vigtig faktor for tilhørsforholdet til YouTube. Dette er samtidig en af grundene til, at YouTubere har opnået stor kommerciel værdi de seneste år.


I Danmark bruger 51 % YouTube hver uge. Det er mere end Viaplay, TV 2 Play og HBO tilsammen.






Kan man gennemfører YouTube?


Svaret er nej, der uploades hver minut 300 timers video til YouTube. Det er denne mængde af indhold der gør YouTube unik, der er simpelthen noget for enhver. Det bruger generede indhold giver autentiske oplevelser, som brugerne kan spejle sig i. For de unge bruges YouTube også til at få svar på mange af de spørgsmål, de gør rundt med og som de ikke – af flere årsager – finder svar på fra deres forælde.

Hvad betyder det for min virksomhed?


Det er ikke kun de unge der er på YouTube og bruger mediet, til at indhente viden. Over 80% af alle brugere på YouTube, søger viden og know-how omkring produkter. De ser anmeldelser og unboxing videoer af DINE produkter. Du kan med stor fordel lave video der rammer denne gruppe forbrugere. Svimlende 98% siger de har set en explainer video for et produkt eller tjeneste. Og når nu 79% af forbrugerne hellere vil se en video for at lære om et produkt, end at læse en tekst, så er video måske et medie du skal begynde at tage seriøst. Hvis video oveni købet gør beslutningsprocessen nemmere for dine kunder, så er det en oplagt mulighed for alle typer virksomheder at gøre brug af video.







Heidi Holm Af Heidi Holm

comments powered by Disqus

ISOfilm Blog

På vores blog kan du blive klogere på film og videoproduktion. Du vil får gode tips og tricks fra os fra ISOfilm, eller fra spændende gæste bloggere.

Seneste blogindlæg


 
Kontakt Få et uforpligtende tilbud
Hos ISOfilm tror vi på at det nytter at hjælpe sine kunder, og med en god instruktionsvideo eller undervisningsvideo er du godt på vej til at skabe de gode kunderelationer. Lad os hjælpes ad!