ru

YouTube videoer - få mere ud af dem med optimering!

10.07.2015

  
Kategori: Tips og tricks


Få mere ud af dine YouTube Videoer: 

YouTube ejes af Google. Det gør YouTube til den bedste måde at få spredt din film mest muligt og derved få størst markedsføringsværdi ud af din virksomheds film. Google opprioriterer således film distribueret via YouTube fremfor andre kanaler, fx Vimeo.
Dette er vigtigt i forhold til dit arbejde med Søgemaskineoptimering (SEO).

Googles søgerobotter sidder desværre ikke med popcorn og cola og ser din virksomheds film…. Derfor er du nødt til, enkelt og klart, at beskrive indholdet, så søgerobotterne ved, at indholdet i din video matcher folks søgninger.


Det gør du ved at følge denne guide: Eller tilmeld dig vores nyhedsbrev, og modtag en gratis guide med vores 7 bedste tips til optimering af din film på YouTube


1. Beskrivelse
I tekstfeltet under filmen beskriver du din film. Her er det vigtigt at linke til din hjemmeside – så folk der finder filmen interessant, nemt komme over på din side og ser mere. Link gerne til din hjemmeside i én af de øverste 3 linjer, da øvrige linjer først er synlige efter klik. Generelt skal beskrivelsen give publikum lyst til at starte filmen og se indholdet. Sørg desuden for at beskrivelsen ikke er ”copy paste” fra din hjemmeside, da Google ikke er glad for kopieret indhold - Google nedprioriterer simpelthen ting, der står ens flere gange på nettet.

2. Tags
Tagging er vigtigt! Skriv en masse relevante tags / søgeord så din film kan blive fundet af Google på disse.
Skriv så mange du finder relevante. Om det er 5, 10 eller 50 tags, er ikke så vigtigt, bare de er de helt rigtige, der beskriver indholdet af filmen og det du ønsker at formidle.
Brug evt. Google Adwords Keyword Planner (gratis værktøj der kun kræver en Google-konto).

3. Navngiv
Navngiv din film noget spændende og relevant – i stedet for f.eks færdigfilm_master_002.mp4.
Det kunne være ”Rais miljørigtig optænding i brændeovn” eller ”how to use EnergyBooster for dairy cows”. Tænk på hvilke(t) søgeord din kunde vil bruge om filmens indhold.

4. Playliste
Lav en playliste med dine film, i den rækkefølge der er hensigtsmæssig at vise dem til dine kunder. Derved vil de, der er inde at se DIN film, komme videre til andre af DINE film, i stedet for som det næste at få vist fx din konkurrents film.

5. Undertekster
Transkriber dine film – så kan Google forstå hvad der tales om, og bruger dermed alle ord i underteksterne som søgeord. Desuden er det super service til de mange, der ikke kan høre, eller folk der ser filmen uden lyd på arbejde eller i bussen.
YouTube har en ret god funktion, så undertekstning kan ske automatisk på engelsk, men er ikke helt med på dansk endnu. Lav underteksterne på det sprog dine kunder taler.

6. Del
Når du har uploadet din fil til YouTube, så tilføj link til filmen i nyhedsmails, på blog og på hjemmeside. Og start med selv at se filmen helt igennem. YouTube opprioriterer film, som publikum er ”blevet hængende” til. Når du som den første ser din film helt igennem, starter filmen med 100% visning, og er ”Topaktuel” i YouTubes øjne. Alternativt ser du kun starten af filmen, og filmen har dermed kun f.eks 20% visning. Dette sender et signal til YouTube om, at denne film er mindre interessant. Et lille ”aberdabei” er, at du ikke skal dele YouTube-links på Facebook. Her skal filmen lægges direkte op, da Facebooks algoritmer anser YouTube som en konkurrent, og dermed nedprioriterer YouTube-link. Og giv den så lige en ”thumbs up” lige efter uploadet.

Og så alt det andet……
- Lav selv thumbnails/ startbillede der passer til filmen!!
Du får som standard 3 muligheder – men kan også selv uploade et billede. Film med gode, relevante startbilleder - gerne med mennesker har langt højere åbningsrate.

- Musikrettigheder – husk at have styr på dem, andet kan blive dyrt.

- Lav et overlay – tekstboks med ”reklame” for din kanal, hjemmeside eller en playliste

- Opret vandmærke / logo 50x50 pixel, så folk ikke kan ”låne” din film til andet brug.






Lykke Schultz Af Lykke Schultz

comments powered by Disqus

ISOfilm Blog

På vores blog kan du blive klogere på film og videoproduktion. Du vil får gode tips og tricks fra os fra ISOfilm, eller fra spændende gæste bloggere.

Seneste blogindlæg


 
Kontakt Få et uforpligtende tilbud
Hos ISOfilm tror vi på at det nytter at hjælpe sine kunder, og med en god instruktionsvideo eller undervisningsvideo er du godt på vej til at skabe de gode kunderelationer. Lad os hjælpes ad!